• sikoraclinic@gmail.com

Zalecenia pozabiegowe

1. Tampon umieszczony przez chirurga należy przygryzać przez około pół godziny, po czym należy go wypluć. Niewielkie krwawienie może utrzymywać się do kilkunastu godzin po zabiegu. Jeżeli krwawienie jest obfite i utrzymuje się przez dłuższy czas należy skontaktować się ze stomatologiem.
  2. Nie należy nic jeść i pić przez 2 godziny po zabiegu.
  3. Przez 24 godziny po zabiegu:
  • nie wolno spożywać żadnych gorących pokarmów i napojów
  • nie wolno palić
  • nie wolno pić alkoholu
  • nie wolno płukać jamy ustnej
  • należy unikać intensywnego wysiłku fizycznego
  • szczotkować okolicy po usuniętym zębie
  1. Kilka dni po ekstrakcji zaleca się spożywanie miękkich i nie wymagających intensywnego żucia posiłków. Wraz z gojeniem się rany można stopniowo wracać do swoich przyzwyczajeń dietetycznych, przez kilka dni oszczędzając okolicę poekstrakcyjną.
  2. Po usunięciu zęba, szczególnie po dłutowaniu, może pojawić się obrzęk narastający do trzech dni po zabiegu. Aby zminimalizować obrzęk i zmniejszyć dolegliwości bólowe zaleca się zimne okłady. Zimne kompresy powinny być odizolowane od skóry ręcznikiem i przykładane z przerwami co kilka minut w celu uniknięcia odmrożenia.
  3. W razie potrzeby należy przyjąć lek przeciwbólowy. Może być to jeden z ogólnodostępnych leków przeciwbólowych bez recepty lub lek na receptę, jeśli stomatolog taki przepisał.
  4. Bolesnym powikłaniem po usunięciu zęba jest utrata skrzepu krwi i stan zapalny zębodołu ( tzw. Suchy zębodół). Aby go uniknąć należy zwrócić szczególną uwagę n utrzymanie skrzepu w gojącym się zębodole. W tym celu:
  • Przez 12 godzin po zabiegu nie należy szczotkować zębów. Przez kilka kolejnych dni należy omijać okolice po zabiegową. Do dwóch tygodni po zabiegu okolica ta powinna być szczotkowana bardzo delikatnie.
  • Przez 24 godziny nie należy płukać jamy ustnej, a w kolejnych dniach należy robić to delikatnie.
  • Do utraty skrzepu krwi może doprowadzić podciśnienie, które powstaje w jamie ustnej. Dlatego nie należy zasysać śliny z zębodołu  i nie pić przez słomkę gęstych napojów. Należy też zachować ostrożność przy kichaniu.
  1. Nie należy dotykać okolicy po zabiegowej. Obecność nalotu w zębodole poekstrakcyjnym jest czymś normalnym i nie powinna stanowić powodu do niepokoju.

Do kontaktu z lekarzem dentystą powinno skłonić?

• Pojawienie się wysokiej gorączki po zabiegu
  • Utrzymujące się obfite krwawienie
  • Brzydki zapach z zębodołu
  • Silne dolegliwości bólowe, których nie łagodzą tabletki przeciwbólowe i które nie zmniejszają się z upływem kolejnych godzin i dni po zabiegu
  • Narastanie obrzęku po upływie trzech dni od zabiegu. Sama obecność obrzęku po takim czasie nie powinna niepokoić, po trzech dobach od zabiegu powinien on jednak stopniowo zanikać.

Jeśli rana po usunięciu zęba była szyta, to po 7-10 dniach należy zgłosić się na zdjęcie szwów.

• Nie należy gryźć ani przeżuwać pokarmów po stronie gdzie odbywa się leczenie kanałowe aż do momentu całkowitego odbudowania zęba wypełnieniem lub koroną. W przeciwnym wypadku osłabiona struktura zęba może pęknąć znacznie komplikując leczenie.
  • Nie spożywać posiłków dopóki działa znieczulenie
  • Po zakończeniu leczenia kanałowego mogą (ale nie muszą) występować chwilowe dolegliwości bólowe leczonego zęba przez około 7 dni od momentu zakończenia leczenia. W razie konieczności można zażyć leki przeciwbólowe lub przeciwzapalne po wcześniejszej konsultacji z lekarzem.
  • W przypadku wystąpienia obrzęku (opuchlizna policzka) należy skontaktować się z lekarzem.
  • 6 miesięcy po zakończeniu leczenia kanałowego należy wykonać kontrolne zdjęcie RTG.

Spożywanie posiłków

• Po zabiegu odbudowy zęba nowoczesnym materiałem światłoutwardzalnym stosowanym w naszej klinice w zasadzie nie ma żadnych przeciwwskazań do spożywania pokarmów oraz płynów bezpośrednio po wyjściu z gabinetu stomatologicznego. W przypadku odbudowy zębów przednich materiałami wysoce estetycznymi lekarz może zalecić unikanie pokarmów oraz płynów barwiących w kilka godzin po zabiegu.
  • Jeżeli zabieg wykonywany był w znieczuleniu miejscowym należy unikać spożywania pokarmów do momentu ustąpienia znieczulenia gdyż w łatwy sposób można uszkodzić struktury jamy ustnej poprzez przygryzienie.

Nadwrażliwość

W przypadku wrażliwych zębów lub głębokich wypełnień w niektórych przypadkach może występować krótkotrwała, zanikająca nadwrażliwość zęba na bodźce takie jak temperatura (ciepło, zimno) oraz nagryzanie. W przypadku braku poprawy lub nasilenia się dolegliwości w przeciągu 7 dni od zabiegu należy skontaktować się z lekarzem prowadzącym.

Po zabiegu wszczepienia implantów zębowych niezbędne jest stosowanie się do poniższych zaleceń:

• higienę jamy ustnej należy utrzymywać w idealnym stanie, unikać szczotkowania okolicy wszczepu aż do momentu zdjęcia szwów.
  • antybiotykoterapia i środki przeciwbólowe według zaleceń lekarza
  • zimne okłady w pierwszym dniu po zabiegu w celu zmniejszenia ewentualnego obrzęku
  • stosowanie płukanek zawierających w swoim składzie chlorheksydynę (Eludril, Corsodyl) 14 dni po zabiegu. Bezpośrednio po zabiegu (1 dzień nie stosujemy płukanek)
  • unikanie dużego wysiłku fizycznego w okresie jednego miesiąca czasu od zabiegu
  • zdjęcie szwów 10-14 dni po zabiegu
  • uczęszczanie na wizyty kontrolne (wg. zaleceń lekarza)
  • zakaz palenia w pierwszym tygodniu po zabiegu
  • zakaz spożywania alkoholu przez 7 dni od zabiegu
  • zakaz korzystania z sauny oraz solarium przez jeden miesiąc od zabiegu
  • po zdjęciu szwów należy szczotkować pozabiegową okolicę miekką szczoteczką
  • przez okres 14 dni nie można użytkować protez (jeżeli są). Po tym okresie protezy powinny zostać dostosowane do warunków.
  • miękka dieta czyli spożywanie pokarmów płynnych i półpłynnych
  • czasami po zabiegu implantacji mogą wystąpić sińce lub krwiaki – wynika to z normalnych procesów gojenia i nie należy się tym przejmować.

Bardzo prosimy o przestrzeganie wyżej wymienionych zaleceń ponieważ mają one bardzo duży wpływ na prawidłowy przebieg leczenia.

Schemat wizyt kontrolnych po wszczepieniu implantów (jeśli lekarz nie zaleci inaczej):

• zdjęcie szwów 7-10 dni po zabiegu
  • dostosowanie protez (jeżeli są) 14 dni po zabiegu
  • wizyta kontrolna po 3 miesiącach od momentu wszczepienia implantu w żuchwie (szczęka dolna) lub 6 miesięcy od momentu wszczepienia implantu w szczęce (szczęka górna)
  • wizyta kontrolna co 6 miesięcy połączona z higienizacją jamy ustnej od momentu wykonania odbudowy protetycznej na implantach

• 90 min. zakończeniu wybielania zębów można pić jedynie wodę mineralną (bez dodatku cytryny), ponieważ żel wybielający powoduje poszerzenie porowatej tkanki szkliwa, co prowadzi do znaczącej wrażliwości zębów na czynniki barwiące.
  • 48 godzin po zabiegu można stosować jedynie białą pastę do zębów oraz nie używać płynów do dezynfekcji jamy ustnej.
  • 48 godzin po zabiegu stosowanie białej diety według tabelki poniżej:

48 godzin po zabiegu można jeść – ryż, białe sosy, makarony, ziemniaki, jajka gotowane bez żółtek, kurczak (gotowany), ryby (gotowane), jogurty naturalne, białe sery, produkty mleczne białe, pieczywo białe, płatki śniadaniowe, banany

48 godzin po zabiegu można pić – wodę mineralną (bez cytryny), białe alkohole (wyłączając jasne piwo), mleko

48 godzin po zbiegu nie można jeść – produktów kolorowych i koloryzujących jak np: czekolady, buraczków, ciemnych sosów, zup (wszystkich), wędlin, pasztetów, serów żółtych i topionych, warzyw surowych i gotowanych, owoców (z wyjątkiem bananów)

48 godzin po zabiegu nie można pić – kawa, herbata, soki, coca-cola itp., czerwonego wina, piwa jasnego i ciemnego, kolorowych alkoholi

• Krwawienie może trwać do kilku godzin po zabiegu – gaza powinna być przyłożona przez pierwsze 20-30 minut i zmieniona, jeśli zachodzi taka potrzeba;
  • Przez pierwsze 24 godziny staraj się utrzymywać głowę na pewnej wysokości i ochładzać twarz lodem;
  • Nie przemywaj i nie wypluwaj przez pierwsze 72 godziny – może to spowodować wypłukanie strupa i mniej efektywne gojenie się rany;
  • Przez pierwsze 4 tygodnie pod żadnym pozorem nie można wydmuchiwać nosa;
  • 48 godzin po zabiegu nie powinno się myć zębów w pobliżu miejsca operacji;
  • Przez przynajmniej 3 dni po zabiegu pij płyny przez słomkę;
  • Unikaj płynów do płukania zębów – używaj roztworu soli trzy razy dziennie przez tydzień;
  • Unikaj gorących, ostrych i chrupiących pokarmów;
  • Miękka dieta powinna być stosowana przez pierwsze 24 godziny;
  • Osoby palące nie powinny palić podczas rekonwalescencji, ponieważ może to spowodować nieprawidłowe gojenie się rany;
  • Spożywanie alkoholu jest niedozwolone podczas używania leków przeciwbólowych.
  • Wysiłek fizyczny zabroniony jest przez 2 pierwsze tygodnie od momentu wykonania zabiegu

Po zabiegu higienizacji jamy ustnej (skaling i piaskowanie) może wystąpić niewielka przejściowa nadwrażliwość zębów i dziąseł. Każdorazowo po zabiegu higienizacji oferujemy lakierowanie zębów w celu zniwelowania tego objawu.

Prosimy o stosowanie się do poniższych zaleceń:

• stosowanie zaleconych przez lekarza szczoteczek, past, płukanek, nitek oraz innych przyborów do codziennej higienizacji jamy ustnej
  • nie spożywanie pokarmów w przeciągu 2 godzin od zabiegu zdjęcia kamienia nazębnego
  • dokładne i delikatne szczotkowanie zębów według instrukcji udzielonych przez lekarza stomatologa lub higienistkę stomatologiczną
  • w dniu zabiegu unikać palenia papierosów, spożywania kwaśnych produktów oraz napojów mogących przebarwiać zęby typu soki porzeczkowe, aroniowe, czerw

– choroba nowotworowa
– ciąża i okres laktacji
– cukrzyca
– łuszczyca
– przeziębienie
– wszelkie stany zapalne skóry (silny trądzik, aktywna opryszczka, atopowe zapalenie skóry)
– przyjmowanie leków rozrzedzających krew
– przyjmowanie leków sterydowych
– antybiotyki (odczekać 2 tygodnie od zakończenia leczenia)
– uczulenie na środki znieczulające
– hemofilia, żółtaczka, HIV
– świeża opalenizna (unikać 2 tygodni opalania do zabiegu)
– gorączka, grypa, infekcje bakteryjne i grzybicze
– zabiegi kosmetyczne i medycyny estetycznej  (odczekać miesiąc przed zabiegiem)

Zalecenia przed zabiegiem brwi

Na 2 tygodnie przed zabiegiem nie wolno:
– opalać skóry
– wykonywać zabiegów głęboko złuszczających
– przyjmować antybiotyków
– depilować brwi i wykonywać henny

Pozwoli to na dobranie odpowiedniego kształtu względem naturalnej linii łuku.

24 godziny przed każdym zabiegiem permanentnego nie wolno przyjmować leków rozrzedzających krew i pić alkoholu

W dniu zabiegu nie pić kawy i energetyków i nie przyjmować leków przeciwbólowych

Dopigmentowanie (korekta) makijażu permanentnego

W momencie, gdy strup samoistnie się złuszczy, kończy się proces gojenia.

Po tym czasie następuje regeneracja naskórka, która trwa od 28-50 dni (zależy to od wieku oraz rodzaju skóry)

W tym okresie następuje utrwalenie makijażu permanentnego, w związku z czym w ciągu 1-2 miesięcy po pierwszym zabiegu zaleca się wykonać dopigmentowanie (korektę) mające na celu wzmocnienie i utrwalenie rezultatów.

Na dopigmentowaniu jest możliwość delikatnej zmiany koloru oraz opracowanie tych miejsc, na których barwnik gorzej się przyjął po pierwszym zabiegu.